|
Látogatás a Bácsvíznél |
2023. ápr. 21-én az 5.c osztály a Föld napja alkalmából a Bácsvíz szennyvíztisztító telepén járt, ahol a gyerekek megismerték a víz útját Kecskemét és környéke csatornahálózatától egészen a Fekete-tengerig.
Köszönjük szépen a szervezést Tóth Lászlóné intézményvezető asszonynak és Sipiczki Sándornak a Bácsvíz Zrt. kommunikációs munkatársának.
|
Herman Ottó Vándortanösvény - 2023. április |
„Legyünk büszkék arra, amik voltunk, s igyekezzünk különbek lenni annál, amik vagyunk!”
(Herman Ottó)
Ökoiskolaként ebben az évben is nagyon készültünk a Fenntarthatósági témahétre. Órákon az adott témakörben oldottunk meg feladatokat, néztünk videókat, hogy szemléletünk korunk kihívásainak megfelelően fejlődjön.
Az iskolába belépőket a Föld napjára készített látványos kiállítás fogadja, felhívva a figyelmet bolygónk sebezhetőségére.
Újdonság, hogy ebben az évben meghívott szakemberek segítségével, a Herman Ottó Vándortanösvényen vehetett részt minden osztály egy-egy 45 perces interaktív foglalkozáson.
Az alsó tagozatosok a Beporzók Tanösvényt láthatták, mely komplex természettudományos ismeretterjesztés, tudományos játszóház, a beporzás (virágok, rovarok, beporzók) témában, látványos szórakoztató formában. Játékon alapuló, illetve felfedezéses tanulási elemeket tartalmazó tárgymásolatokkal, társasjátékokkal, feladatokkal, kirakókkal, színezőkkel találkozhattak ezeken az állomásokon a tanulók.
A felső tagozatosok a Herman Ottó Tanösvényt járhatták végig, amely szintén egy interaktív játszóház. Elsősorban szórakoztató és egyben gondolkodtató játékokat, interaktív tanulási elemeket, kirakókat, kézműves foglalkozásokat, vizsgálatokat, szerepjátékokat tartalmaz. A vándortanösvény bemutatja az utolsó magyar polihisztor életpályáját, tudományos kalandozásainak egy-egy állomását a tanulók nyelvére lefordítva.
Köszönjük a színes program szervezését Tóth Lászlóné intézményvezető asszonynak! A vándortanösvény meghívását az iskola alapítványa támogatta.
|
Állatvédelem - Interaktív foglalkozások |
Az Állatvédelmi projekthét keretében a Kecskeméti Kutyakiképző Központ két munkatársa járt nálunk. Interaktív foglalkozás keretében beszélgettek a gyerekekkel felelős állattartásról, állatvédelemről. A képek a felső tagozatosok foglalkozásain készültek.
Köszönjük a projektórák megszervezését Tóth Lászlóné Ági néninek!
|
Gyűjtés az állatokért |
Iskolánk az elmúlt hetekben adománygyűjtést szervezett a kecskeméti „Menhely az Állatokért Alapítvány” javára. A gyűjtés 2022. október 17-én indult egy szülő javaslatára, aki családjával együtt rendszeresen fogad be menhelyről cicákat, kutyát, illetve igyekeznek támogatni az állatmenhelyeket. Az iskola és a Szülői Szervezet vezetői örömmel támogatták a javaslatot a mentett állatok javára. A gyerekek lelkesedésének, a szülők támogatásának köszönhetően nagyon sok adomány gyűlt össze, elsősorban állateledel és pamut takarók, ágyneműk, játékok, valamint egyéb, a menhelyen használható holmik. Az összegyűlt adományokat iskolánk intézményvezetője, Tóth Lászlóné, Kurenkov-Dunai Melinda, a Szülői Szervezet elnöke, valamint az ötletgazda szülő, Németh Csilla (5.c) juttatták el a menhely részére. Ott már várták a sok finom falatot, illetve a rengeteg segítséget, mellyel kényelmesebbé, jóllakottá és boldogabbá tehetik a menhelyen levő állatok életét. A menhely vezetője, Majorné Bíró Andrea köszönetét fejezte ki az adományokért.
|
Állatvédelmi témahét a negyedikes angolórán |
Két youtube videót néztünk meg angolul a veszélyeztetett fajokról, kiírtuk a füzetbe a nevüket, élőhelyüket, hogy miért vannak veszélyben, és hogy mit tehetünk a megmentésük érdekében.
- Endangered Animal Species-Animals for Kids-Educational Video (Veszélyeztetett állat fajok-állatok gyerekeknek-oktató videó)
-Endangered and Extinct Animals-Video for kids (Veszélyeztetett és kihalt állatok- videó gyerekeknek)
Hertelendiné Siroki Gizella
|
Állatvédelmi témahét az ötödikes angolórán |
Állatvédelmi témahét az ötödikes angolórán
Az 5. osztállyal Netflixen néztünk két filmet:
-Endangered Species (Veszélyeztetett fajok)
-Wild Babies (Kisállatok a vadonban)
és Kahoot-on versenyeztek, hogy ki tud többet a veszélyeztetett fajokról.
Nagyon élvezték mindet!
Hertelendiné Siroki Gizella
|
Állatvédelmi témahét a hetedikes angolórán |
A 7. osztályban a tananyag is az állatvédelemről, a hegyi gorillákról szólt.
Ezt egészítettük ki a Kahoot! feladataival, amiből nagyon sok új információt szereztek a gyerekek.
Hertelendiné Siroki Gizella
|
Állatvédelmi témahét a nyolcadikos angolórán |
A 8. osztályosokkal David Attemborough Our Planet című csodálatos filmjét néztük meg a Netflixen. A világhírű természettudós gyönyörű angol kiejtése és a fantasztikus film is lenyűgözte a gyerekeket.
Hertelendiné Siroki Gizella
|
Kiskunsági Nemzeti Park versenye
Országos verseny győztesei az ötödikes diákok
220 csapat versenyzett az idén 23. alkalommal megrendezett Tavaszköszöntőben. A töretlen népszerűségű természetismereti vetélkedőbe háromfős csapatok jelentkezését várták három korosztályban: 3-4. osztály, 5-6. osztály és 7-8. osztály. A csapatok három írásbeli fordulóban adtak számot tudásukról, a legtöbb pontot szerzőket pedig a Természet Házába hívták a döntő megmérettetésre május 6-án. Itt a játékos feladatokban nemcsak az írásbeli fordulókon megszerzett tudás felelevenítésére volt szükség, de az ország több pontjáról érkező diákoknak elő kellett venniük a kreativitásukat és a megfigyelőképességüket is.
5-6. évfolyamon I. helyezést ért el iskolánkból a „Sirályok” csapata: Kis Balázs, Nagy Abonyi Ákos, Pasztovszi András
Felkészítő pedagógus: Knódel Éva
A jól felkészült tanulók természetvédelemmel kapcsolatos ajándékcsomagot, valamint egy osztálykirándulást nyertek.
Gratulálunk!
A világ legnagyobb tanórái / 2.c
A 2.c osztály a Világ legnagyobb tanórájához csatlakozott október 4-én, ahol a 17 globális céllal ismerkedhettek meg a korosztályuknak megfelelő szinten.
Először Áder János köztársasági elnök megnyitóját tekintették meg, majd megismerkedtek az öt kis játékos segítő figurával. Végül nekivágtak a küldetésnek.
A küldetés során 5 fő feladatuk volt.
1. A béke tanösvény megálmodása létrehozása (Globális célok: 3. Egészség és jólét, 15. Szárazföldi ökoszisztémák és védelme,16. Béke, igazság és erős intézmények, 11. Fenntartható városok és közösségek).
2. Apró otthonok építése. A megtervezése megtörtént a kivitelezése még folyamatban van.
(Globális célok: 10. Egyenlőtlenségek csökkentése, 15. Szárazföldi ökoszisztémák és védelme, 9. Ipar innováció és infrastuktúra, 11. Fenntartható városok és közösségek).
3. Szeressük a bolygónkat! Hogyan használhatunk természetes anyagokat, hogy kifejezzük a Föld iránti szeretetünket?
(Globális célok: 13. Fellépés az éghajlati változás ellen, 15. Szárazföldi ökoszisztémák és védelme, 17. Partnerség a célok eléréséért, 11. Fenntartható városok és közösségek).
4. A barátság falai (Globális célok: 3. Egészség és jólét, 9. Ipar innováció és infrastuktúra,17. Partnerség a célok eléréséért, 11. Fenntartható városok és közösségek).
5. Térkép készítése az új barátokhoz (Globális célok: 4. Minőségi oktatás, 9. Ipar innováció és infrastuktúra, 10. Egyenlőtlenségek csökkentése, 11. Fenntartható városok és közösségek).
Az osztály folyamatosan szeretne foglalkozni az adott témákkal, így az egyes feladatokat még nem zárták le.
Derdák Hajnalka osztályfőnök
A világ legnagyobb tanórái / 4.c
Az ENSZ 2015 szeptemberében indította útjára a „Project Everyone” kampányát, amelyben a Világ Legnagyobb Tanórája keretében a 17 újonnan megfogalmazott Globális Célját szeretné megismertetni a gyerekekkel. Ebbe a projektbe kapcsolódott be a 4. c osztály, amely október 4 – 8-ig valósult meg. A programsorozat nyitórendezvénye Áder János köztársasági elnök rendhagyó tanórája, amely online közvetítéssel 2021. október 4-én az egész országban látható volt, ekkor tekintettük meg mi is. Ezen a héten a „Legyél te is klímavédő!” foglalkozások keretében megismerkedtek a gyerekek a klímavédelmi célokkal, kiemelve számukra a legfontosabbat: „Mit jelent számukra a tanulás?”. Majd ők is megfogalmazták, számukra miért fontos, hogy már gyerekként is foglalkozzanak ezzel a témával, majd ők is megfogalmazták saját kérdéseiket, üzeneteiket és plakát készítésével emelték ki, hogy milyen fontos ez a téma a fiatal korosztálynak is. Néhány kép is látható a projekt megvalósulásáról.
Pályaorientációs nap . pdf +
A Bácsvíznél jártunk
Ezen a héten az 5. évfolyam látogatást tett a Bácsvíznél a víz világnapja alkalmából. Körbevezettek a II. számú telepen, és megtudhattuk hogyan kerül a Föld mélyéről a víz a háztartásokba. Megkóstolhattuk a tisztított vizet, és a hibaelhárítók munkájába is betekinthettünk.
Dr. Meskóné Farkas Gabriella
Egészségnap képekben
„Madáretető készítése” természetvédelmi pályázat
Iskolánknak nagyon sok hagyománya van, ezek különböző versenyek, rendezvények, projektnapok. Nagyon sok rangos, kiemelkedő versenyeredményünk is van, nemcsak tanulmányi területen, hanem a sport területén is. Nagyon fontos számunkra: „ép testben ép lélek”.
Ezt is bizonyítja az is, hogy kiemelt terület volt a matematika, az idegen nyelv mellett a sport is, amikor regisztráltunk a Tehetségpontra, majd 2018-ban Akkreditált Kiváló Tehetségpont lett iskolánk.
Előző tanévben elnyertük az Örökös Boldog iskola címet is.
Ebben az évben pedig Ökoiskola lettünk, melytől azt várjuk, hogy a nevelés-oktatás területét kiszélesítve környezettudatosabb felnőttek legyenek tanulóink. Fontos számunkra a környezetünk védelme, szeretete. Ezért Tóth Lászlóné Intézményvezető Asszony javaslatára madáretető pályázatot hirdettünk. Nem gondoltuk, hogy a tanulók és szüleik ilyen aktívak lesznek, és 41 db etető érkezik. Szebbnél szebb alkotásokkal kopogtattak be az igazgatói irodába nap mint nap a gyerekek. Köszönjük szépen a szülők segítségét!
Szavazni is lehetett a madáretetőkre. Úgy döntöttünk, hogy a három legtöbb szavazatot kapott madáretető készítőjét külön is megjutalmazzuk: Kállai Dóra (3. számú pályázat), Kis Balázs (9. számú pályázat), valamint Antal Jázmin, Bozsik Nóra és Bozsik Viktória (23. számú pályázat). Jutalmaikat a Kecskeméti Tankerületi Központ igazgatója, Zsámboki Anna adta át.
A Kiskunsági Nemzeti Park munkatársai kiválasztották, hogy melyik etetőket helyezzük ki első alkalommal. Azokat választották, amelyek jobban bírják az időjárás viszontagságait. A többi etetőt elrakjuk, és folyamatosan cseréljük majd, ha szükséges lesz. A Kiskunsági Nemzeti Park egy nagyzsák eleséget is adományozott. Ígérjük, hogy folytatjuk a kis madarak etetését. Azt is köszönjük, hogy szakértelmükkel, tanácsaikkal segítenek nekünk.
A madáretetők kihelyezésénél megjelent Király József, a terület önkormányzati képviselője és Dr. Szeberényi Gyula Tamás alpolgármester úr is. A Városüzemeltetési Kft. munkatársai és Győri András főkertész segített a gyerekeknek a madáretetők rögzítésében.
Képek: Kisné Tóth Ildikó és Klátyik Anna
A kihelyezés képeinek forrása: BAON.hu
Aranyosi Ervin: Téli ebéd
Levéltelen, magányos ágak,
csontváza alvó, néma fának,
ha hull a hó, csak hófogók,
ha fúj a szél sivalkodók.
Tavaszra váró hosszú percek,
ilyenkor lassan, lomhán telnek,
teendő itt csak egy marad,
etetni pár kis madarat.
Ökoiskola felé
Mi motivált, hogy erre irányítsuk figyelmünket?
Nagyon sok tudományos cikk, jelentés jelenik meg, melyben figyelmeztetnek bennünket a környezetünkben történő változások veszélyeire. Legutóbb megjelent cikkben az „ENSZ nemzetközi, klímaváltozással foglalkozó szakemberei szerint már a másfél Celsius-fokos hőmérséklet-emelkedés 2030 körül is visszafordíthatatlan folyamatokat fog okozni. Aszályok, áradások, tűzvész és éhínség sújthat milliókat. Az üvegházhatás miatt nagyjából egy évtizedünk van, mert jelenleg is már 1 C⁰-kal magasabb a mért érték a kívánatosnál.
Andrew King, a Melbourne-i Egyetem klímakutatója rámutatott, hogy a hőhullámok és tengerszint-emelkedése egy ideje elindult, és ez még csak a kezdet. Ha a károsanyag kibocsátást csak felére visszafognánk (a szén-dioxid szintje 45 százalékkal csökkenne) 2030-ig, akkor 2050-re érnénk el a másfél fokos emelkedést.
Hatalmas változások kellenének az energetika, a termelés, az építőipar, az utazás és a városi élet területein, mert a klíma-katasztrófa már itt kopog az ablakon, és ennél már csak rosszabb lesz a helyzet.”1
|
|
Ha a környezeti nevelést értelmezzük, akkor nemcsak a természet szeretetét és védelmét kell érteni, hanem az épített és kulturális környezetünket, az egészségünk védelmét, a környezeti problémák ismeretét, és ezek elleni fellépés lehetőségeit is számba kell venni. A köznevelés szabályai erre lehetőséget adnak, de hogy mennyire épülnek be a mindennapjainkba, az attól függ, hogy a vezetőség és a pedagógusok mennyire támogatják, mennyi ismerettel rendelkeznek, milyen az elkötelezettségük a fenntarthatóságra nevelésben.
Szeretnénk iskolánkkal megpályázni az Ökoiskola címet, melytől azt várjuk, hogy tanulóink a környezettudatosabb felnőttek legyenek, többet nyújtsunk számukra a környezeti nevelés területén. Fontos, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért. Az egészségfejlesztés területén szeretném, ha tanulóink megismernék az egészségmegőrzéssel kapcsolatos ismereteket, tudást, prevenciót, mentálhigiénét, az önsegítés feladatait és bővíteni ismereteiket a korszerű tevékenységek irányába. Ide tartozik például az egészséges táplálkozás, a szabadidő hasznos eltöltése, a mindennapos testmozgás, a lelki egyensúly megteremtése, az egészséges és biztonságos környezet kialakítása és az egészségkárosító magatartásformák elkerülése. Ezeknek a felsorolt területeknek be kell épülnie az iskola pedagógiai rendszerébe, összes tevékenységébe.
Fontos, hogy a szülőket folyamatosan tájékoztassuk, hogy ezután aktív részvételükkel támogatni tudják programjainkat, közülük többen esetleg szakértelmükkel is bekapcsolódjanak munkánkba.
A külső segítségek közül igénybe szeretném venni a bűnmegelőzési és közlekedési témájú programjait a rendőrségnek. Számítok az iskolaorvos és védőnő egészségnevelésben nyújtott ismereteire, a gyermekjóléti szolgálat hatékony támogatására.
Milyen alapokkal is indulhatunk?
Iskolánk épülete 124 éves, folyamatban van az energetikai felújítása az Önkormányzat részéről, a Kecskeméti Tankerületi Központ a külső burkolatot újítja, és az udvar megújulása TAO-s pályázat keretéből. Tantermek, folyosók egy része a Kecskeméti Tankerületi Központ, az iskola alapítványának és a szülőknek köszönhetően megújult az elmúlt időszakban. Pályázat segítségével új burkolatot kapott a tornaterem, új tanárit alakítottunk ki a fenntartó, a Kecskeméti Tankerületi Központ és az alapítvány segítségével az elmúlt néhány évben.
Jelenleg már több olyan programunk van, amely a fenntarthatóság jegyében történik, ilyen pl.:
- a sportnap, melyet ebben az évben szeretnénk áthelyezni külső helyszínre;
- a közlekedési alapismeretekkel kapcsolatos szakkör, melyet az iskola rendőre tart;
- az elsősegélynyújtó foglalkozás;
- az osztályfőnöki óra keretében drogprevenció, felvilágosító órák tartása;
- a Diák Önkormányzat évente két alkalommal papírgyűjtést szervez;
- a kerékpártúra évente többszöri szervezése.
2018 tavaszán Kiválóan Akkreditált Tehetségpont lett iskolánk. A matematika, idegen nyelv és sport a kiemelt területeink. Tehetséges tanítványainkat a tanórákon és szakköri foglalkozásokon fejlesztjük és 4. évfolyam után, csoportbontásban, addig szakkör keretében.
2018. február elsejétől alapítványunkkal megnyertük a „Menő menza” Első lépés az Ökoiskola cím felé pályázatot. Minden tanuló bevonásra került, melynek keretében dietetikus előadásokon, ismeretterjesztő foglalkozáson vehetnek részt tanulóink. Kirándulás keretében részt vehetett 2 évfolyam (180 tanuló) a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum kiállításának megtekintésén és előadásán, melynek címe „Egyél jót, egyél jól”, illetve „Az vagy, amit eszel”. Főzőversenyt hirdettünk 4 alkalommal az udvaron, szülők és pedagógusok segítségével főztünk bográcsban. Egészséges ételeket is kóstolhattunk, megismerhettünk olyan ételeket, melyekhez bio zöldségeket, és gyümölcsöket használtunk. Felújításra került a tankonyha pályázat keretéből, illetve ivókutak kialakítása.
Fontos, hogy a pedagógusok megalapozott tudást adjanak át a tanulók számára, a környezeti problémákról, tiszta kép alakuljon ki róla. Ahhoz, hogy ökológialig fenntartható társadalom jöjjön létre, gondolkodásmódunkat alapvetően át kell alakítani. Ez a változás már meg is indult: bár még korántsem vált dominánssá, az ökológiai gondolkodásmód egyre terjed. Szükség van olyan tanárokra, akik ezt képviselik és nemcsak mondják, hanem mindennapjaikban is ezt közvetítik a külvilág felé.
Tóth Lászlóné, intézményvezető
Felhasznált irodalom:
1https://nuus.hu/kulfold/1008/az-ensz-szerint-2030-az-uj-vilagvege-es-ez-most-sajnos-nem-vicc/ (Letöltés: 2018.10.10.) |
|